תזונה לאחר התקף לב

מי שעבר התקף לב יודע שעל מנת לשמור על המצב הקיים ולהקטין את הסיכוי לאירוע חוזר, יש לבצע שינוי משמעותי באורח החיים, ובכלל זאת בכל מה שקשור להרגלי התזונה והאכילה שלו

נכון, זה לא הכי קל בעולם לשנות הרגלים שהיו מוטמעים בנו עשרות שנים ובמקרים רבים גם להתחיל לבשל לבד, אבל במשך הזמן התזונה הבריאה הטובה יותר משפרת גם את ההרגשה הכללית וגם מקטינה את הסיכוי להתקף לב חוזר

ירקות ירקות ועוד ירקות

הסיבה לכך שאנחנו כל כך ממליצים על ירקות היא שהם מכילים כמות גדולה של אנטי-אוקסידנטים אשר אחראים להקטנת החמצון של הכולסטרול "הרע" בדפנות העורקים, כך שלכולסטרול "הטוב" יהיה יותר קל לפנות אותו.

יש מבחר עצום של סלטים שאפשר להכין, וניתן לשלב ירקות גם במגוון של מזונות אחרים כמו מרקים, פשטידות, פסטות ואפילו שיקיים (השייק לא חייב בהכרח להיות מורכב כולו מירקות).

היוצאים מן הכלל הם אלו שנוטלים את מדלל הדם קומדין אשר צריכים להימנע מירקות ירוקים הגורמים לקרישת הדם ולכן מבטלים את האפקט של הקומדין.

שומנים בלתי רווים

שומנים בלתי רווים מן הצומח הם השומנים המומלצים להעלאת הכולסטרול הטוב בגוף : טחינה, אבוקדו, שמן זית, אגוזים ועוד. יחד עם זאת, חשוב לצרוך אותם במתינות מכיוון שכמות השומן הכוללת בהם גבוהה. בכל מה שקשור לשמן זית, הוא הכי מועיל בצורתו הטבעית כרוטב לסלט או אפילו סתם על לחם.

הימנעות משמנים שעברו חימום

מאכלים עם שמנים שעבר חימום גורמים להעלאת הרדיקלים החופשיים בגוף ומקשים על הגוף לפנות את הכולסטרול הרע. מדובר בעיקר על חטיפים מלוחים, פיצוחים קלויים ומאפים שמכילים מרגרינה, במיוחד המתועשים שקונים קפואים בסופר.

דגנים מלאים

משפחת הדגנים המלאים כוללת חיטה מלאה, אורז מלא, דוחן, כוסמת, גריסים ועוד. לפעמים קשה לאכול את הדגנים המלאים כפי שהם, ולכן אפשר בהחלט לשלב אותן במנות אחרות כמו מרקים או כבסיס למנה אחרת (לדוגמה, אורז מתובל עם ירקות או עוף), דייסות קוואקר עם גרנולה ומעט סוכר וכו'.

פחות בשר, יותר דגים

רצוי להימנע ככל הניתן משומנים מן החי ובכלל זאת בשר אדום ואיברים פנימיים. במקום זאת, עדיף לאכול דגים, במיוחד דגי ים עמוקים כמו סלמון וטונה אדומה המכילים כמות גבוהה של אומגה שלוש. רצוי כמובן להעדיף דגים טריים ככל האפשר ולא להסתפק בדגים שעברו הקפאה עמוקה מכיוון שערכם התזונתי יורד.

יין אדום

למרות שנמצא קשר בין יין אדום לבריאות הלב (בעיקר אצל גברים), חשוב להדגיש שההמלצה היא על בסך הכול מנה אחת ליום לכל היותר. בנוסף, תרופות רבות מאבדות את האפקטיביות שלהן או יכולות לגרום לסיבוכים כאשר צורכים אותן ביחד עם משקאות אלכוהולים.

גבינות רזות

גבינות רזות מומלצות לא רק למניעת התקפי לב, אלא גם למי שרוצה לשמור על המשקל שלו באופן כללי. אין בעיה עם גבינות שמכילות עד חמישה אחוז שומן, למרות שחשוב לשים לב שהרבה גבינות רזות במרקם שמנת או גבינות צהובות דלות שומן כוללות חומרים מלאכותיים שהתפקיד שלהם הוא להקנות לגבינה מרקם שמן יותר (וגם על מנת להאריך את אורך חיי המדף שלהן).

הגבלת פחמימות וסוכרים

הגבלה של פחמימות וסוכרים היא תמיד דבר טוב, אבל שיש להקפיד על כך עוד יותר אם סובלים מסיבוכים של סוכרת. מומלץ שלא לצרוך כמות גדולה של ממתיקים מלאכותיים מכיוון שגם הם גורמים לנזקים בריאותיים בטווח הארוך וגם עדיין לא ברור אם הם אכן מרזים.

אשלגן במקום נתרן

מלח שכולל כמות רבה של נתרן נמצא כמעט בכל המזונות המוכנים והתעשייתיים, והרבה פעמיים גם במסעדות לא חוסכים בו. לכן, הדרך הכי טובה להמעיט במלח היא פשוט לבשל בבית או לכל הפחות לבדוק את כמות המלח במוצרים שאנחנו קונים. (לאחרונה החלו להיכנס לשוק לא מעט מוצרים מופחתי מלח).

לעומת זאת, רצוי להרבות בצריכה של אשלגן הנמצא בפירות ירקות, זאת בתנאי שאתם לא סובלים ממחלת כליות.