תזונה מומלצת לסובלים מקוליטיס

קוליטיס היא מחלה אשר פוגעת קשות באיכות החיים ומתבטאת בכאבי בטן עזים, יציאות תכופות, תשישות, ירידה במשקל וחוסר נוחות כללית. הסיבה לסימפטומים האלו היא שהמעי הגס והרקטום "מודלקים". המחלה מתאפיינת לרוב בהתקפים חוזרים שאי אפשר לדעת מתי יופיעו.

מכיוון שהטיפול המערבי במחלה כולל שימוש בתרופות עם תופעות לוואי קשות (בחלקן סטרואידים), חוקנים ולעיתים גם אשפוזים, טוב לדעת שבאמצעות אימוץ הרגלי תזונה נכונים ניתן להקל על התסמינים שלה ולהימנע מסיבוכים.

חשוב לציין שרצוי מאוד לפנות לטיפול פרטני אצל בעלי מקצועי אשר יוכל להתאים לחולה תפריט מותאם אישית, לדוגמה, על פי עקרונות הרפואה הסינית, נטורופתיה או אצל אדם שהוכשר כתזונאי.

במה כדאי להרבות?

ירקות ופירות – ירקות ופירות רבים מכילים ויטמינים מקבוצת B, להם יש תפקיד בשמירה על דופן המעי ותפקוד מערכת החיסון. את הירקות ניתן לצרוך גם מאודים או מבושלים באופן שלגוף קל יותר לעכל אותם. גם דגנים מלאים מכילים כמות רבה של ויטמין B.

אבץ – אבץ הוא מינרל שהרבה פעמים הספיגה שלו לא מתרחשת היטב אצל חולי קוליטיס. המזונות העשירים באבץ הם נבטים, זרעים, אגוזים, גרעיני דלעת וחמנייה, קטניות, דגנים מלאים ואף דגים.

סיביים תזונתיים – סיבים תזונתיים עוזרים למערכת העיכול ולכן יש לצרוך אותם בכמות רבה בתקופות של הפוגה (רמסיה). לעומת זאת, בתקופות של התפרצות, רצוי לצרוך אותם בכמות מועטה מכיוון שהם מגרים את דופן המעי. מלבד בחיטה מלאה, הסיבים נמצאים גם בפירות (בתנאי שצורכים אותם בצורתם הטבעית), קטניות גרעינים ואגוזים.

חומצות שומן חשובות מן הצומח – נמצאות בדגי ים עמוקים כמו סלמון (אומגה 3), אבוקדו, טחינה (וכמובן שומשום), אגוזים ושקדים, שמן זית וזרעי פשתן.

סקירה של הקטגוריות האלו מראה שמזונות רבים נמצאים בכמה קבוצות מומלצות, כך שהשינויים הנדרשים בתפריט אינם כה גדולים. לעומת זאת וכפי שנראה מיד, יש גם לשים לב מה לא רצוי לאכול.

באילו מאכלים רצוי להפחית או לצרוך אותם במתינות?

מאכלים שעשויים לעורר אלרגיה – בין המוצרים שעשויים לגרום לאלרגיה: תירס, חיטה, חלב ובוטנים. גם לצבעי מאכל וחומרים משמרים עשויה להיות השפעה לא טובה על מערכת החיסון, במיוחד אם הם נמצאים במזון משומר או מעובד.

מזונות חריפים ומטוגנים – אלו יכולים לגרות את מערכת העיכול. גם משקאות שכוללים רמות גבוהות של קפאין ומשקאות אלכוהוליים אינם מומלצים.

מזונות חומציים – ביניהם ניתן למנות פירות הדר, בשר אדום וירקות מקבוצת הסולניים (כגון עגבניה חציל ופלפל)
גם מזונות מן החי וכאלו שמכילים כמויות גבוהות של שומן רווי (כגון גבינות שמנות) אינם מומלצים.

אימוץ הרגלי תזונה נכונים

  • רצוי להקל על הקיבה ולאכול מספר ארוחות קטנות כל שעתיים שלוש במקום שלוש ארוחות גדולות וכבדות
  • לעיסה איטית של המזון מקלה על תהליך העיכול ומונעת אכילת יתר
  • רצוי לא לערבב פחמימות וחלבונים באותה ארוחה